WebbJournal on International
Taxation in Sweden WITS, no 9/2012 November
Rubriken ovan motsvarar den jag skrev på min blogg för en tid sedan
vad gällde det s.k. Peru-målet och ger uttryck för
tillfredsställelsen att vårt skattesystem faktiskt kunnat hålla
stånd, och något överraskande kan man nog tillägga, mot vad som i
båda fallen varit fråga om synnerligen utmanande skatteupplägg
vilka, om de godtagits, skulle ha gett upphov till enorma
skattebastapp till utlandet - motsvarande kostnaderna för sisådär
ett par tre sjukhusbyggen. Ett utmärkande kännetecken i båda
fallen, och något som för övrigt förekommer i väldigt många
andra internationella skatteupplägg, är att man med utnyttjande av
de avregleringar som skett på kapitalmarknaden, särskilt inom EU,
överför avyttrings-/kapitalvinster till utlandet, och då alltid
till länder med låg eller obefintlig skatt på dessa vinster. Man
undflyr med andra ord det andra ledet i den dubbla beskattning vi har
på bolagsvinster vilka som regel helt hänför sig till
värdestegring avseende verksamhet som bedrivits i Sverige. Under den
tid som verksamheten bedrivs utnyttjar man sig alltså, som en
engelsk chief justice en gång uttryckte saken, ”of the protection
of the laws” i detta fall i Sverige för att därefter ”kränga
av” värdestegringen utomlands. Anledningen till att
avyttringsvinster tilldrar sig ett särskilt intresse vid
skatteplaneringen är att fråga är om engångstransaktioner som
regelmässigt rör mycket stora belopp. En annan fördel med dessa
inkomster är vidare möjligheten att tidsmässigt styra
transaktionen eller transaktionerna i fråga. De flesta av dessa
upplägg, vilket framstår som särskilt stötande för rättskänslan,
går också ut på att dra icke avsedda fördelar av våra avtal för
undvikande av dubbelbeskattning, vilka ju är tillkomna för just
detta ändamål och inget annat. Ett väsentligt syfte med avtalen är
ju just för övrigt att de skall förhindra skatteflykt. I
kommentarerna till artikel 1 i OECDs modellavtal finns en hel katalog
med rekommendationer för att förhindra missbruk av skatteavtal.
Finansdepartementet fick redan 2009 svidande kritik från
Riksrevisionen över de skatteläckage som förekommer i våra
skatteavtal men mycket litet har hänt sedan dess.1
Vad som hänt i Cypern-målet är att Högsta Förvaltningsdomstolen
HFD, (Billum, Dexe, Jermsten, Stenman, Saldén Enerus), den 30 maj
2012, mål nr 4799-10 – och i överensstämmelse med
Skatterättsnämndens (också enhälliga) förhandsbesked - ansett
att det aktuella Cypern-upplägget utgjort skatteflykt enligt vår
allmänna skatteflyktsklausul. Detta har föranlett Herr Martin
Nilsson, advokat och delägare i Mannheimer Swartling att i Svensk
Skattetidning, sid. 397 ff. skriva en mycket kritisk (niosidig)
artikel över HFDs dom. Sammanfattningsvis menar han att varken
rekvisit 1, 3 eller 4 i skatteflyktslagen är uppfyllda. Han har
retoriskt beslöjat sin kritik över domen med uttrycket - upprepat
elva gånger - att han "inte förstår" HFDs
resonemang. I sin slutkläm uttrycker han sig dock mer oförtäckt
när han förklarar att ”domstolen tyvärr återigen har skapat
betydande rättsosäkerhet och att dess domskäl med hänsyn till
domens principiella betydelse inte uppfyller de krav som man bör
ställa på en prejudikatinstans.
Enligt Dagens Industri (18 juni) kommer utgången i målet att
föranleda enorma upptaxeringar för en rad svenska bolag särskilt
inom fastighetssektorn. Skatteverket driver över 100 skatteprocesser
som handlar om upptaxeringar på 70 miljarder kronor.
Omständigheterna i målet var följande: Salénhuset AB ägde 100 %
av ett cypriotiskt aktiebolag, Candice Ltd.. Tillsammans bildade
bolagen ett svenskt handelsbolag i vilket Salénhuset ägde 0,1 % av
andelarna och Candice resterande 99.9%. Salénhuset övervägde att
till underpris överlåta en fastighet till handelsbolaget, varefter
andelarna i detta bolag skulle avyttras till en extern köpare till
marknadspris. De 99,9 % av vinsten som förvärvades av Candice var
skattefri i Cypern enligt cypriotiska regler och givetvis också i
Sverige eftersom bolaget är utländskt. Frågan som prövades i
ansökningen var huruvida underprisöverlåtelsen av fastigheten till
handelsbolaget eller försäljningen av handelsbolaget till en extern
köpare för marknadspris stred mot skatteflyktslagen.
HFD ansåg alltså att skatteflykt förelåg och anförde i sina
domskäl att underprisöverlåtelsen av fastigheten innebär en
betydande värdeöverföring till Candice , som inte är
skattskyldigt för kapitalvinst vare sig i Sverige eller Cypern.
Denna värdeöverföring, fortsätter HFD ”är inte betingad av
bolagens verksamhet utan har tillkommit enbart för att förbereda
den externa försäljningen av fastigheten genom handelsbolaget,
vilket kommer att kunna ske utan att den latenta skatteskuld som
åvilar fastigheten behöver infrias.”
HFD tog alltså ställning till två transaktioner, dels
fastighetspaketeringen dels försäljningen av handelsbolaget. Själva
skatteupplägget avsåg emellertid ytterligare en transaktion, som
alltså inte var föremål för prövning, nämligen hemtagningen av
den vinst som uppburits av det cypriotiska dotterbolaget. Det får
tas för givet att avsikten varit att ta hem densamma till Sverige
genom en utdelning. Vad får då detta för skattekonsekvenser? Jo,
att det kan ske helt skattefritt både i Cypern och Sverige. Och
grunden för denna skattefrihet är att finna i det s.k.
moder/dotterbolagsdirektiv som EU utfärdat som förbjuder alla
dotterbolag inom unionen att ta ut skatt på utdelningar till
moderbolag inom unionen och som tillika förbjuder alla moderbolag
inom unionen att beskatta utdelningar från dotterbolag inom unionen.
Cypern är som bekant också medlem inom unionen. Det torde således
inte råda någon osäkerhet om att valet av hemvist för Candice har
skett av en slump för att som HFD uttrycker det undvika att den
latenta skatteskulden som åvilar fastigheten inte behöver infrias.
Den totala slutliga skattebördan för avyttringen av det aktuella
svenska fastighetsbeståndet skulle således under dessa förhållanden
bli svensk bolagsskatt på endast 0,1 % av hela kapitalvinsten. I
domen talar HFD om att förfarandet enligt skatteflyktslagen innebär
en väsentlig skatteförmån för Salénhuset och syftar då av allt
att döma på att vinsten överförs till Cypern. Men, såsom just
påpekats, skatteförmånen består även efter en utdelning till
Sverige. Jag menar alltså att det är viktigt att se
skatteupplägget i hela sin vidd dvs. efter en hemtagning av vinsten
från Cypern och att inte begränsa sin analys av detsamma på det
sätt som skett i ansökningen. Detta för att därmed närmare
belysa själva kärnan i HFDs domsmotivering som är att reglerna om
underprisöveråtelser "inte varit avsedda att kunna
utnyttjas för konstlade förfaranden som uppenbart saknar samband
med organisationen av en näringsverksamhet och endast kommer till
stånd för att undvika den beskattning som annars skulle ske vid
avyttring av en tillgång i näringsverksamheten." Det
kan också noteras att uttrycket ”att förfarandet
uppenbart saknar samband med organisationen av näringsverksamheten”
framstår som en upprepning av vad som dessförinnan sagts om att
värdeöverföringen ”inte betingats av bolagens
verksamhet”. Slutresultatet av
domen är att Salénhuset, som också Skatterättsnämnden funnit,
skall beskattas som om bolaget överlåter fastigheten till
handelsbolaget till marknadsvärdet. Man kan tolka detta som att
Candice i skattehänseende ses som en nullitet. Man har med andra ord
bortsett från Candice. ”Disregarded the company”, som är ett
etablerat concept i internationell skatterättsvetenskap.
Herr Nilsson har i sin
artikel radat upp inte mindre än 12 numrerade punkter i vilka han
går till angrepp på HFDs dom. Jag skall i det fortsatta ta upp två
av dessa; nummer 7, som handlar om domens förhållande till EUs
principer om fri etablering och nummer 8 om
diskrimineringsproblematiken i skatteavtalet med Cypern. I båda
dessa fall vill jag dra en lans till försvar av HFDs dom.
I punkten 7 framhåller Herr Nilsson
att HFDs dom står i strid med EU-rätten. HFD har i själva verket
avfärdat problemet pga att det inte förekommit någon
unionsrättslig fråga. Herr Nilsson "förstår inte"
hur domstolen kunnat undgå att diskutera den EU-rättsliga aspekten
av sina ståndpunkter och resonerar sig fram till uppfattningen att
tillämpningen av skatteflyktsklausulen medfört en "negativ
särbehandling" pga att Salénhusets dotterbolag varit
cypriotiskt. (Skatterättsnämnden, som tagit ställning till frågan,
har ansett att någon negativ särbehandling inte skett).
Det är alltid mycket
vanskligt att bedöma luxemburgdomstolens uppfattning om konflikter
mellan en medlemsstats interna skatteregim och gemenskapens principer
om fri etablering. Men det finns flera fall där man visat sig lyhörd
för medlemsstaternas invändningar när dessa etableringar baserats
på konstlade förhållanden (artificial arrangements) i syfte att
enbart undandraga sig beskattning. Ett exempel härpå är
EU-domstolens dom i Cadbury Schweppes (C-196/04) se Doc 2006-/19082
där domstolen uttalade att medlemsstaternas interna CFC-regler kunde
accepteras men endast under förutsättning att det kontrollerade
utländska bolaget utgör en ”wholly artificial arrangement”
exemplifierat som letterbox companies utan anställda eller lokaler
etc. Det finns inga närmare uppgifter i målet om när eller i
vilket syfte Candice bildades eller om det haft några anställda
etc. men det är svårt att föreställa sig att bolaget haft någon
affärsmässig betydelse för Salénhusets svenska näringsverksamhet
(fastighetsförvaltning). HFDs dom antyder att Candice utgjort ett
rent brevlådeföretag utan annat syfte än att först skattefritt
överföra 99,9 % av vinsten till bolaget för att därefter, också
skattefritt, ta hem den till Sverige.
I betraktande härav, inte minst att
detta skatteupplägg som lett till en total skattebelastning på 0,1
% av kapitalvinsten skett bl.a. med stöd av EUs egna
moder/dotterbolagsdirektiv, tror jag att domarna i Luxemburg skulle
ställa sig kallsinniga till Herr Nilssons argumentering om "negativ
särbehandling". I själva direktivet finns för övrigt en
specifik bestämmelse som tillåter tillämpning av en medlemsstats
interna regler vars syfte är att förhindra missbruk av direktivet.
Herr Nilsson är vidare (i punkt 8)
kritisk till att HFD förbigått diskrimineringsproblematiken i
skatteavtalet med Cypern med tystnad och "förstår inte"
hur man i sammanhanget kan undvika att diskutera alla de rättsfall -
han radar upp fem tidigare regeringsrättsdomar - som innebär en
diskriminering av utländskt ägande.
Det finns två skäl till att på denna
punkt tillbakavisa Herr Nilssons kritik: För det första handlar
ingen av de åberopade regeringsrättsdomarna om skatteflykt enligt
skatteflyktsklausulen. Och för det andra har HFD nyligen meddelat,
för övrigt just i den tidigare nämnda Peru-domen, att ingenting
hindrar en avtalsslutande stat att tillämpa sina internrättsliga
regler mot skatteflykt när det gäller förfaranden som berör en
skatteavtalsstat. Detta får i princip antas betyda att Sverige, om
skatteflykt anses föreligga enligt intern rätt, kan beskatta utan
hänsyn till avtalets bestämmelser och rimligen även de som gäller
diskriminering. Ett företrädande syfte med skatteavtal är ju, som
redan påpekats, att förhindra skatteflykt. Det framstår för
övrigt som ganska absurt, som det föresvävar Herr Nilsson, att ett
konstaterat fall av skatteflykt skulle kunna omkullkastas genom att
den skattskyldige kan åberopa diskriminering enligt ett skatteavtal!
Det kan nämnas att inte bara HFD utan
även Skatterättsnämnden har förbigått frågan om diskriminering
med tystnad och eftersom spörsmål som berör inkomstskatteavtal
alltid skall iakttagas ex officio av domstol får det antas att man
avsiktligt ignorerat denna fråga. Slutligen kan tilläggas att
Salénhuset naturligtvis alltjämt kan vända sig till den s.k.
behöriga myndigheten för våra skatteavtal - Skatteverket - för
att få en ändring av HFDs dom i denna del. Personligen bedömer jag
dock möjligheten till framgång med en sådan framställan som
synnerligen liten.
Det viktigaste är emellertid, som Herr
Nilsson diskuterar i avslutningen av sin artikel, att fastställa de
vidare konsekvenserna av det aktuella domslutet. Jag instämmer
därvid i hans bedömning att Cypern-målet får anses utgöra en
liberalisering vad avser möjligheterna att underkänna
underprisöverlåtelser med stöd av lagen mot skatteflykt och att
man hädanefter måste utgå ifrån att alla sådana överlåtelser
som innebär en skatteförmån för någon skattskyldig och som inte
huvudsakligen är affärsmässigt motiverade kan underkännas enligt
skatteflyktslagen.
Till skillnad mot vad som synes vara
Nilssons uppfattning välkomnar jag den utveckling som HFD ger
uttryck för i Cypern-målet vad gäller vår skatteflyktslag. I en
artikel jag skrev 2008 under rubriken "Swedish CFC Taxation and
the 'Business Purpose' Concept" - en artikel som nekades
publicering i Svensk Skattetidning men som sedermera togs in i Tax
Notes International (Volume 50, Number 2, April 14, 2008) och som
också återfinns på www.skatter.se - har jag starkt förordat att
alla förfaranden och transaktioner för att godtagas skattemässigt
måste karakteriseras av vad som kallas 'business purpose', ett
uttryck som jag menar överensstämmer med HFDs krav att den
skattskyldiges förfaranden måste kunna visas utgöra ett led i
dennes näringsverksamhet eller varit betingade av verksamheten, och
att de inte endast kommit till stånd för att undfly den svenska
beskattningen.
I Peru-målet samt i de allra flesta
aktievinstutflyttningsfall där en svensk aktieägare transfererar
sitt bolag till ett av honom bildat utländskt bolag till underpris
vilket bolag därefter realiserar värdestegringen på det svenska
bolaget utom räckhåll för svenska skatteanspråk ligger det nästan
alltid alltid nära till hands att se upplägget som ett konstlat
förfarande som uppenbart saknar samband med organisationen av den
verksamhet som den skattskyldige bedriver och endast kommit till
stånd för att undvika den beskattning som annars skulle ske vid
avyttring av en tillgång i näringsverksamheten". Man
kan förmoda att denna skrivning kommer att citeras och
refereras i många skatteverksyrkanden och skattedomstolar i
framtiden.2
Kanske kommer domen, vars betydelse
också stärks av det faktum att utgången varit enhällig i både
Skatterättsnämnden och HFD, att framstå som en milstolpe i
ansträngningarna att motverka skatteflykt.
Stockholm i november 2012
1På
finansdepartementet grubblar man sedan ca två års tid på hur man
skall förhindra vissa typer av aktievinstutflyttningar. På
upprepade förfrågningar uppges endast att ”ärendet bereds.”
2Ett
alternativ till att förhindra en utflyttning av den svenska
bolagsskattebasen på det sätt som skett i Cypern-målet är att se
över vår CFC-beskattning så att bolag av typ Candice Ltd., ett
nollbeskattat utländskt dotterbolag, omfattas av denna
lagstiftning. På det sättet behöver man inte heller vänta i sju
år på ett förhandsbesked för att, såsom skett i det aktuella
fallet, få svar på sina skatteproblem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar