WebJournal
on International Taxation in Sweden,WITS. No 1/2026 (2)
Kampen mot den internationella
skatteflykten – i praktiken.
Under senare år har den
internationella skattedebatten så gott som uteslutande kommit att
handla om skatteflykt över gränserna.1
Detta har manifesterats framför allt av det enorma och nyligen av
OECD genomförda BEPS-projektet. Detta projekt föreslår
genomförandet av 15 olika ”actions” och innehåller dels
förslag/rekommendationer för nationell lagstiftning i
medlemsstaterna, dels förändringar av dubbelbeskattningsavtal som
slutits mellan staterna dels slutligen nya anvisningar för
transferprissättning, allt i syfte att förhindra att skattebaser
hänförliga till verksamhet eller värdestegring av tillgångar i en
stat på ett otillbörligt eller oönskat sätt förs över till en
annan stat för att därigenom vinna skattefördelar. Man talar
således om åtgärder som skall förhindra (skatte)baserosion och
vinstöverföring. Därav beteckningen BEPS, Base Erosion and Profit
Shifting. BEPS skall nu, vilket också medför mycket arbete,
implementeras i Sverige och runt om i världen. Information till alla
berörda är för närvarande omfattande. Jag har således för en
tid sedan varit närvarande vid både Skatteverkets,
PriceWaterhouseCoopers' och Grant Thorntons informationsdagar i detta
ämne. När jag anmälde mig till Deloittes seminarium om BEPS blev
jag emellertid förbjuden att deltaga (av Ove Levin, Assistent
Manager/Transfer Pricing) ”för att säkerställa en öppen dialog
med skatteansvariga inom multinationella koncerner”!
Storleken på skattebaserosionen
globalt uppgår till helt ofattbara siffror. En beräkning för ett
par år sedan anger nivån på skatteundandragena till ettusen
etthundra elva (1111) miljarder dollar (= 1.11 triljoner) dollar.
Krister Andersson som är chef för skatteavdelningen på Svenskt
Näringsliv anser dock i en artikel i Svensk Skattetidning 2013 att
denna beräkning är överdriven. Ytterligare uppgifter
om omfattningen av BEPS finns på www.taxjustice.net/scaleBEPS.
Rapporteringen i medierna om den
internationella skatteflykten är omfattande. I november 2014, dvs
mitt under OECDs pågående undersökning av BEPS, briserade nyheten,
omedelbart benämnd Lux Leaks, och publicerad av ICIJs, International
Consortium of Investigating Journalist, hemsida (www.icij.org)
om hur hundratals multinationella företag runt om i världen använt
sig av Luxemburg som 'hemmahamn' i skatteflyktssyfte. Detta skedde
med stöd av selektiva och hemliga förhandsbesked som meddelades av
Luxemburgs finansdepartement. Många storbolag med anknytning till
Sverige figurerar också i Lux Leaks exempelvis IKEA, SEB, EQT, Tele2
och Björn Borgs Next Investments BV i Nederländerna.2
I radioprogrammet Kaliber meddelades för en tid sedan hur Assa
Abloy, (som dock inte återfinns i Lux Leaks), upprättat ett
lågbeskattat IP(= International Property holding)-bolag i Luxemburg
som uppbär royaltyinkomster från koncernens dotterbolag runt om i
världen för utnyttjande av Assa Abloys varumärke. Beträffande
Luxemburgs fördelar i dessa avseenden se Deloittes broschyr
”Luxembourg – A Hub for Intellectual Property
https://www.kpmg.com/LU/en/IssuesAndInsights/Articlespublications/Documents/Luxembourg-IP.pdf.
England har också nyligen infört förmånlig beskattning av sina sk
”patent boxes”.
Inom EU-parlamentet har kritiken över
Luxemburgs skattefavörer varit mycket stark. Ett särskilt utskott i
parlamentet, Greens/EFA Group, har rekommenderat att kraftiga
åtgärder skall vidtagas. Utskottet har gjort en särskild utredning
om IKEAs s.k. sweet-heart del som i Financial Times fick rubriken
”Ikea avoided paying 1 billion euros of tax in Europe”.3
Enligt rapporten
beräknas Sverige i detta conduit company-upplägg – observera att
detta alltså bara gäller IKEA - alltsedan 1989 då det initierades
ha förlorat skatteintäkter på sammanlagt mellan 7.5 – 10
miljarder euros, ett belopp som skulle kunna finansiera våra
försvarskostnader - under två år!
Lux Leaks har också givit upphov till
åtgärder inom EU-kommissionen. Dess kommissionär för
konkurrensfrågor danskan Margarete Vestager har ansett att vissa av
de inblandade bolagen har fått vad som bedömts vara otillåtet
statsstöd av Luxemburg och Belgien samt ålagt dess regeringar att
kräva tillbaka de skatter som bolagen sluppit betala. Särskilt
uppmärksammat är kommissionens beslut att ålägga Irland att
begära att Apple skall återbetala ca 13 miljarder euros som anses
ha utgjort sådant statsstöd.
Även internt i Sverige har våra
lagstiftare vidtagit åtgärder för att motverka internationell
skatteflykt. Två specifika områden som därvid ägnats särskild
uppmärksamhet under årens lopp, och som här skall särskilt
behandlas, gäller dels vår CFC-lagstiftning som angriper oönskad
skatteflykt genom utländska lågbeskattade bolag, dels vår s.k.
tioårsregel som vill förhindra att aktievinster avseende avyttring
av svenska och utländska bolag förs ut ur Sverige skattefritt. När
det gäller BEPS, (Action 3) finns också rekommendationer om hur
nationella CFC-regler bör utformas för att effektivt motverka de
harmful tax practises som behandlas i Action 5 genom bildandet av
lågskattebolag. CFC är med andra ord ett instrument för att
bekämpa vad som ibland kallas ”tax-poaching” dvs tjuvskytte på
andra staters skattebaser.
När det gäller den internationella
skatteflykt som ovan just diskuterats har alla våra
beslutsfattare och lagstiftare i sin retorik alltid sökt överträffa
varandra i vältalighet och med en politisk enhällighet och
målmedvetenhet som sällan erfars i andra sammanhang försäkrat att
sådan skatteflykt skall utrotas.
I det följande, när det gäller just
CFC och tioårsregeln, skall visas hur denna retorik, när den
konfronteras med verkligheten, framstår som tomt prat.
CFC
I Sverige infördes CFC-(Controlled
Foreign Corporation) regler första gången vid ikraftträdandet av
skattereformen 1991. Detta regelverk visade sig emellertid ha
allvarliga brister – den kom t.o.m. att utgöra ett verksamt
instrument för att åstadkomma skatteflykt! Detta framför allt
beroende på att lågbeskattade bolag i alla länder som Sverige
träffat skatteavtal med – dvs avtal som syftar till att förhindra
dubbel beskattning – undantogs från CFC-beskattning.
CFC-beskattning innebär mycket
kortfattat att inkomst som förvärvats av lågbeskattade utländska
bolag som kontrolleras direkt eller indirekt av en svensk fysisk
eller juridisk person kan fortlöpande tas till beskattning hos denne
person i Sverige. (Mycket schematiskt sker genom CFC-reglerna en
beskattning i Sverige av det utländska kontrollerade bolagets
inkomster som överensstämmer med svenska företags fasta
driftställen utomlands).
Etableringen av CFC-bolag används
företrädesvis för att samla upp lättrörliga, främst passiva
skattebaser som exempelvis ränte- eller royaltybetalningar till
finans- respektive IP-bolag samt betalningar av försäkringspremier
som inom vissa multinationella företag betalas till särskilda av
dessa företag ägda utländska och naturligtvis lågbeskattade
försäkringsbolag (s.k. captive-bolag). Bildandet av dessa typer av
bolag är enkelt och billigt och kräver normalt ingen omfattande
personal eller behov av lokaler eller dylikt. Verksamheten kan i
stort sett bedrivas var som helst med hjälp av en dator. Notoriska
exempel på lågskatteländer i vårt närområde, även EU, som helt
öppet och flagrant strävar efter att attrahera dessa typer av bolag
är som ovan nämnts Luxemburg samt Schweiz, Nederländerna, Irland,
Liechtenstein och Storbritannien.
År 2004 arbetades vår
CFC-lagstiftning om varvid även våra skatteavtalsländer kom att
omfattas av CFC. År 2008 infördes med anledning av ett utslag i
EG-domstolen – Cadbury Schweppesmålet – en särskild
lättnadsregel innebärande att ”verkligt etablerade” bolag inom
EU som bedriver en affärsmässigt motiverad verksamhet som är
knuten till landets ekonomi inte skall CFC-beskattas.
Den svenska CFC-lagstiftningen är
uppdelad i två steg. Dels en huvudregel i 39 a kap 5-6 §§
inkomstskattelagen (IL) som generellt fastställer
CFC-skattskyldigheten, exempelvis definitionen av lågbeskattning,
hur skattebasen skall beräknas, avräkningsregler m.m. dels en s.k.
kompletteringsregel i 7 § som exakt och uttömmande anger de
bolag vars inkomst skall helt undantas från och vilka som
potentiellt kan träffas av CFC-beskattning hos det svenska
kontrollerande (moder)bolaget. Vid tillämpning av lagstiftningen
börjar man därför i omvänd ordning. Först fastställer man
enligt kompletteringsregeln om det kontrollerade bolaget i det
aktuella landet, som söks upp i bilagan, över huvud taget kan
bli föremål för CFC-beskattning. Om så är fallet undersöker man
därefter om bolaget faktiskt uppfyller förutsättningarna för
CFC-beskattning enligt huvudregeln dvs att det är ett kontrollerat
bolag, att det är lågbeskattat etc.
I det följande riktas intresset helt
på kompletteringsregeln. Till denna har fogats en särskild bilaga
som brukar kallas för ”vita listan” och grundar sig på vad som
är ett synnerligen omfattande arbete där Skatteverket gått igenom
samtliga världens skattejurisdiktioner och därvid vaskat fram vilka
bolag i dessa jurisdiktioner som skall undantas resp. icke undantas
från huvudregeln i 5-6 §§. I vissa länder, företrädesvis sådana
med vilka vi har skatteavtal, har alla därstädes etablerade
bolags inkomster undantagits från CFC-beskattning i Sverige. Detta
pga att man funnit att bolagen i dessa länder regelmässigt inte är
lågbeskattade. Beträffande vissa av dessa länder sker emellertid i
specifika fall undantag. Med andra ord CFC-beskattas vissa typer av
bolag även om de befinner sig i ett land som är upptaget på vita
listan. Slutligen finns en ”svart lista” vilken omfattar de
stater där alla bolag utan undantag kan CFC-beskattas enligt
huvudregeln. I praktiken betyder det sagda att svenska bolag som har
kontrollerade bolag som enligt kompletteringsregeln kan
CFC-beskattas alltid i sina deklarationer måste redovisa hur dessa
bolag har beskattats i sina hemländer och i förekommande fall ta
upp dessa bolags inkomster till beskattning i Sverige. Detta är ett
viktigt konstaterande eftersom det förhindrar de aktuella bolagen
att träffa sådana sweetheart deals som exempelvis förekommit i
Luxemburg utan de svenska skattemyndigheternas vetskap. ”Vita”
bolag enligt kompletteringsregeln behöver däremot aldrig redovisas
i moderbolagets deklaration i Sverige.
De bolag som särskilt kommer i
förgrunden när det gäller CFC är, som ovan angivits, sådana som
bedriver passiv verksamhet i lågskatteländer, i synnerhet de som
enligt lagtexten har ”inkomst från bank- och finansieringsrörelse
eller annan finansiell verksamhet” samt bolag som hanterar
inkomster av immateriella rättigheter som patent, varumärken och
licenser.
En oklarhet i vår CFC-lagstiftning vad
gäller just lågbeskattade IP-bolag i utlandet uppstod för snart
ett decennium sedan i förhandsbeskedet RÅ 2008 ref.11. Frågan
gällde ett lågbeskattat bolag i Schweiz som var dotterbolag till
ett svenskt moderbolag. Det schweiziska bolagets verksamhet avsåg,
precis som var fallet i det ovan redovisade fallet angående Assa
Abloy, just hantering av koncernens varumärken innebärande
administration av varumärkesregistreringar samt åtgärder för att
skydda, vidmakthålla och utvidga existerande rättigheter,
underlicensiering etc. I kompletteringsregeln som den då var
utformad vad avsåg Schweiz sades att CFC kunde vara tillämpligt
beträffande bolag som bedrev ”bank- och finansieringsrörelse,
annan finansiell verksamhet och försäkringsverksamhet”. Frågan
som ställdes i förhandsbeskedsansökningen var huruvida bolagets
varumärkeshantering etc. rymdes under begreppet ” annan finansiell
verksamhet”. I rättsnämnden blev svaret med litet olika
motiveringar jakande innebärande således att CFC-reglerna var
tillämpliga. Men i regeringsrätten (med röstsiffrorna 3-1) kom man
till motsatt resultat dvs att ”annan finansiell verksamhet” inte
skulle anses omfatta ”inkomst från upplåtelse av patent,
licenser, varumärken och andra liknande rättigheter”.
Lågbeskattade IP-bolag i omvärlden kunde således fortsatt
etableras utan risk för CFC-beskattning i Sverige.
Eftersom det framgått av förarbetena
till CFC-lagstiftningen att det varit avsikten att royalty- och
licensinkomster skulle träffas av CFC, och att den nämnda domen
uppenbarligen givit upphov till stor oro hos lagstiftaren ledde detta
till att den dåvarande alliansregeringen överraskande skyndsamt -
redan i sitt regleringsbrev till Skatteverket för budgetåret 2009 -
gav Skatteverket i uppdrag att gå igenom den till
kompletteringsregeln fogade länderlistan i bilaga till 39 a kap.och
ombesörja att lågbeskattade IP-bolags verksamheten skulle komma att
träffas av CFC.
I en 21-sidig promemoria publicerad den
14 april 2010, vilket antyder att ärendet handlagts skyndsamt,
föreslog skatteverket att utöver finansiella inkomster och
inkomster från försäkringsverksamhet som förekommit i
lagstiftningen, även inkomster från upplåtelse av patent,
licenser, varumärken och liknande rättigheter skulle i berörda
fall bli CFC-beskattade, dvs undantagna från ”vita listan”.
Skatteverkets förslag innehöll även en uppdatering av listan i
bilagan till kompletteringsregeln varigenom även finansiella
inkomster skulle inkluderas i CFC i större utsträckning. Bland de
länder som träffades härav kan särskilt nämnas Belgien, Cypern,
Irland, Luxemburg, Nederländerna och Ungern. I en kommentar från
Deloitte i Stockholm angående promemorians innehåll väntades
Skatteverkets förslag komma att ”bli föremål för stor
diskussion”.
Men vad har hänt med förslaget sedan
Skatteverket 2010 på regeringens egen begäran såg över
kompletteringsregeln? Absolut ingenting! Och någon debatt om
lagförslaget har inte heller uppkommit. Tvärtom har det varit
väldigt tyst härom. Kompletteringsregeln ser alltså fortfarande ut
– nästan sju år efter det Skatteverkets lagstiftningsförslag
presenterades - precis som den gjorde 2004. Trots avsikten att
inkomst av immateriella inkomster skulle kunna CFC-beskattas samt att
listan behövde ytterligare kompletteringar beträffande de
uppräknade ländernas nya lågskatteregimer avseende
finansverksamhet har således ingenting gjorts av den fram till 2014
sittande alliansregeringen dvs samma regering som hade beställt
lagändringen. Även den därefter och alltjämt sittande
vänsterregeringen har fortsatt att rulla tummarna när det gäller
det aktuella förslaget. De ogynsamma skatteeffekter som ansågs
uppkomma av RÅ 2008 ref. 11, vilket utgjorde grunden för
regeringens skyndsamma påkallande av ny lagstiftnig, kvarstår
således alltjämt!
Vid en förfrågan till
finansdepartementet om varför inget skett med Skatteverkets
lagförslag 2010 uppgavs (av departementsrådet Christina Svanhagen)
att ”regeringen
under
en rad år varit mycket aktiv i arbetet mot internationell
skatteflykt. Detta arbete har bedrivits både i EU och i OECD, senast
i form av OECD/G20:s s.k. BEPS-projekt (Base Erosion Profit Shifting)
och EU:s motsvarighet på området.”
Regeringens intensiva aktivitet avseende arbetet i OECD med att
förhindra baserosion och vinstöverföring till andra länder har
alltså lett till att ett av regeringen särskilt efterlyst
internt lagförslag
som specifikt är avsett att förhindra sådan baserosion och
vinstöverflyttning har blivit liggande. I snart sju år! Dessutom
skall tilläggas att när Skatteverkets lagförslag presenterades
2010 fanns inte BEPS på kartan. Detta arbete sattes igång först
flera år senare.
I action 5 av OECDs BEPS-rapport
behandlas den baserosion som uppkommer när stater introducerar s,k
harmful tax practises vilka ofta avser särskilda skatteprivilegier
för bolag som äger immateriella rättigheter sådom patent och
varumärken. I en särskild bilaga redovisas inte mindre än 16
länder inom (främst) OECD-länder som infört harmful eller
potentiellt harmful tax practises.Genom den konstruktion som vår
kompletteringsregel har idag undgår alla sådana bolag att träffas
av våra CFC-regler. Om Skatteverkets lagförslag från 2010 hade
genomförts skulle effekten bli den motsatta. De skulle alla
potentiellt kunna CFC-beskattas i Sverige.
Beträffande just Luxemburg, och
möjligen vissa andra länder vilka dock inte undersökts i denna
rapport, gäller dock en speciell situation vad gäller tillämpningen
av kompletteringsregeln. I tredje stycket av denna regel (7 §) sägs
nämligen att om Sverige träffat ett skatteavtal med en annan stat
och avtalet föreskriver att vissa inkomster inte skall omfattas av
avtalets regler om begränsningar av beskattningen så skall
kompletteringsregeln inte tillämpas. I dessa fall skall alltså
CFC-beskattning alltid kunna ske i Sverige. Och denna situation är
för handen visavi just Luxemburg. I vårt skatteavtal med detta land
föreskrivs nämligen (i protokollet till avtalet) att om ett bolag i
Luxemburg förvärvar sina inkomster huvudsakligen från andra stater
och om dessa inkomster beskattas väsentligt lägre än inkomst som
härrör från Luxemburg så skall avtalet inte tillämpas
beträffande det aktuella bolaget. Om således finans-, IP eller
captivebolag i Luxemburg uppbär lågbeskattade inkomster från
tredje stat så är det fritt fram för att beskatta förekommande
svenska moderbolag enligt våra CFCregler. (Ovan omnämnda Assa Abloy
är således, som det synes, inte skyddad av kompletteringsregeln
från CFC-beskattning vad gäller dess IP-bolag i Luxemburg.) Det är
oklart om Skatteverket följt upp denna bestämmelse beträffande
andra svenska bolag som fått sweet-heart deals i Luxemburg.
Det ovan redovisade ger enligt denne
författares mening upphov till frågan om kompletteringsregeln över
huvud taget har något berättigande. Såsom påpekats är det en
mycket krävande uppgift att hålla den a jour. Varje gång en
uppdatering av listan aktualiseras krävs i princip att all världens
skattelagstiftningar måste plöjas igenom för att utröna om någon
lågskatteregim införts (eller avskaffats). Omfattningen av sådana
skatteregimer är stor och införs frekvent. Listan är således
egentligen bara aktuell i det ögonblick den fastställs. Den har
sedan den infördes 2003 bara varit föremål för en smärre
korrigering 2008. Det finns inte heller någon etablerad funktion hos
Skatteverket för en uppdatering av listan i takt med det behov som
skulle föreligga. En förändring av listan kräver vidare
lagstiftning med allt vad det medför. Och det kan knappast anses
vara en uppgift för våra riksdagsmän att från fall till fall
avgöra i vad mån en lågskatteregim bör CFC-beskattas eller inte!
Dessutom ger listan i de flesta fall bara en indikation om huruvida
CFC-beskattning skall ske eller ej. Detta fastställs i varje enskilt
fall av huvudregeln. Frågan om CFC-beskattning är vidare en typ av
beskattning som berör bara en mycket begränsat antal bolag och
regelmässigt bolag som under alla omständigheter måste anlita
expertis som mer exakt får bedöma frågan i varje enskilt fall. Man
skulle alltså frankt kunna påstå att bolag i Sverige som vill dra
fördel av utländska (harmful) lågskatteregimer och därmed ge
upphov till en oönskad skatteflykt får göra detta på egen risk.
Möjligen kan man också i vissa fall få förhandsbesked i en fråga
av detta slag.
Såsom ovan påpekats har någon
nämnvärd förändring av kompletteringsregeln och dess vidhängande
lista ej skett under de senaste elva åren och regeringens sexåriga
och till synes sorglösa inställning till Skatteverkets förslag
från 2010, och den därav föranledda miljardförlust som skett för
statskassan, ger upphov till frågan om inte kompletteringsregeln bör
helt avskaffas. Under alla omständigheter borde listans uppdatering
delegeras till Skatteverket. Därvid skulle verket, så snart en
förändring observeras i något land av dess skatteregler som
berättigar en förändring av listan, göra detta fortlöpande.
Slutligen kan påpekas att i action 3
av OECDs BEBS rapport rekommenderas medlemsstaterna att se över
sina förekommande CFC-lagstiftningar och pekar på flera punkter som
bör beaktas för att motverka baserosion genom utnyttjande av
utländska lågbeskattade bolag. Bland annat föreslås, såsom
förekommer i många länder, att även icke-inkorporerade
företagsformer som handelsbolag och truster bör omfattas av
CFC-lagstiftning. Detta samt de synpunkter som ovan framförts
påkallar att lagstiftaren vidtar åtgärder för att stoppa den
miljardrullning av BEPS som vår nuvarande CFC-lagstiftning ger
upphov till. (Enligt underhandsuppgifter finns dock inga antydningar
om att finansdepartementet hyser några sådana planer.)
Aktievinstutflyttningar
Ett
ytterligare skatteflyktsproblem som lagstiftaren under lång tid
också försummat att åtgärda är det som regleras i
den s.k. tioårsregeln i 3 kap 19 § inkomstskattelagen. Denna
paragraf föreskriver att en person som flyttar från Sverige förblir
skattskyldig här i riket under tio år därefter för de vinster som
uppstår vid avyttring av aktier m.m.. Denna regel infördes 1984
och alla våra riksdagspartier, oavsett om de suttit i
regeringsställning eller inte, har därefter alltid utvecklat en
konsensuell ambition att tillvarata detta skatteanspråk.
Som
ett led i ansträngningarna att effektivisera lagstiftningen framlade
den dåvarande alliansregeringen under år 2007 en kompletterande
utvidgning av regelverket (som trädde ikraft 2008) som innebar att
beskattning skulle ske i Sverige även vad gäller vinster på
utländska aktier som avyttrats inom tio år efter det att
aktieägaren flyttat från Sverige . Detta i syfte att motverka att
regeln, som fram till dess omfattade bara försäljningar av svenska
aktier, regelmässigt kringgicks genom att man först genom en
skattefri intern underprisöverlåtelse av det svenska bolaget till
ett utländskt (holding)bolag inom EU därefter avyttrade detta
sistnämnda utländska bolag efter det att utflyttning från Sverige
ägt rum. Av flera remissinstanser (samt även en skrivelse från
denne föffattare) framhölls emellertid att en sådan åtgärd var
totalt meningslös eftersom många av våra bilaterala skatteavtal
endast tillät Sverige i en sådan situation att beskatta vinster på
avyttring av svenska aktier. Dessa avtal förhindrade med andra ord
en beskattning av aktievinsten i Sverige av försäljningen av det
utländska holdingbolaget efter det aktieägaren flyttat ut.
I
propositionen till lagstiftningen erkände lagstiftaren att den nya
regleringen skulle fortsatt vara enkel att kringgå och framhöll att
frågan ytterligare behövde utredas. Denna proposition presenterades
i juni
2007 dvs för nu
snart tio (10) år sedan.
På
hösten
2008 dvs ca ett och
ett halvt år senare uppgavs på en förfrågan från denne
författare till finansdepartementet att någon utredare ännu ej
utsetts ”men att man kände till problematiken”.
I
november
2010 dvs efter
ytterligare två år, publicerade Riksrevisionen en rapport
rubricerad ”Sveriges skatteavtal med andra länder - effekterna av
regeringens arbete” (RiR 2009:24). I denna avgavs svidande kritik
över att regeringen tillåtit det aktuella ”skatteläckaget” i
tioårsregeln att fortgå under så lång tid.
Och
det är inga småbelopp som undgår beskattning i Sverige genom de
aktuella aktievinstutflyttningsuppläggen. Skatteverket har i flera
rapporter, se bl.a. Skattefelskarta för Sverige (Rapport 2008;1)
slagit larm om att skattebastappen i dessa sammanhang uppgår till
miljardbelopp varje år och rekommenderade lagstiftaren att vidtaga
åtgärder. Skatteflyktens omfattning har också bekräftats av
Riksrevisionen. Från skattekonsulthåll har under lång tid lämnats
omfattande information vid seminarier m.m.till berörda aktieägare
om hur man genom utländska holdingbolag (i EU) undgår
aktievinstbeskattning i Sverige när man flyttar utomlands, se
exempelvis webbsidan www.sparsamskatt.se
och deras broschyr ”Exit – så minimerar du skatten vid avyttring
av ditt företag”. Vid ett välbesökt seminarium för en tid
sedan (ca 80 personer) hos Deloitte, Stockholm som leddes av dess Tax
Partner för Deloitte Private Client Services Johan Sander och hans
portugisiske kollega Luis Leon om utflyttning och bolagsexit till
Portugal erbjöds presumtiva klienter en personlig helhetslösning
för hela utflyttningsprocessen för 120 000 kr ex.moms.för två
personer och aktievinstutflyttning. På skatteplanerarhåll finns
alltså färdigprogrammerade och prissatta skatteupplägg för
intresserade svenska bolagsägare. Främst rekommenderades
användandet av holdingbolag i Cypern. Detta bolag har som enda
uppgift att tillfälligt äga det svenska bolaget för att, sedan
aktieägaren flyttat till Portugal, därefter avyttras sig säljas
till utomstående köpare eller likvideras vilket medför att vinsten
därmed undgår skatt i Sverige. Därmed, simsalabim, undviks skatt
både i Sverige, Cypern och Portugal. Det är alltså fråga om en
låt vara lagenlig men aggressiv skatteplanering i den meningen att
den sker med särskild timing av olika transaktioner och andra
åtgärder som inte har något annat kommersiellt syfte än att undgå
svensk kapitalbeskattning. Ett ytterligare led i skatteplaneringen är
följande: Ofta kan noteras att den utflyttande aktieågaren
återvänder till Sverige en kort tid efter det att aktieavyttringen
ägt rum. Det kan således i dessa fall misstänkas att utflyttningen
skett endast i skatteflyktsyfte. För att motverka detta bör man
införa en s.k. claw-backregel som bl.a, finns i Storbritannien.
Denna innebär att om en återflyttning sker inom tio år
(motsvarande den tidsrymd under vilken Sverige upprätthåller sitt
skatteanspråk enligt tioårsregeln) efter utflyttningen så skall
den vinst som tidigare uppkommit vid avyttringen under
utlandsbosättningen beskattas i Sverige samt avräkning medges för
den eventuellt erlagda skatten i utlandet. Retroaktiviteten i
förfarandet förklarar uttrycket claw-back.
På
våren
2011, ca ett halvår
efter Riksrevisionens rapport, togs dess kritik upp först som en
skriftlig fråga (2010/11:476) av riksdagsmannen Jacob Johnsson och
under sensommaren av samme riksdagsman i en interpellationsdebatt
(2011/12:40) i riksdagen där dåvarande finansministern Anders Borg
ställde sig upp och erkände att en lagstiftning var angelägen men
att frågan krävde ytterligare utredning främst av de EU- och
skatteavtalsrättsliga aspekterna ifråga. Han anförde också med
beslutsam min – jag satt själv läktaren i plenisalen - att han
avsåg att ”noga”
följa upp utredningsarbetet och ”skyndsamt” vidtaga åtgärder.
Detta var således nu för fem år sedan.4
Borgs
påstående att frågan kompliceras av EU- och skatteavtalsrättsliga
problem är dock med all respekt felaktigt. Vad gäller just dessa
frågor framgår nämligen av bl.a. Katia Cejies doktorsavhandling
”Utflyttningsbeskattning av kapitalökningar – en
skattevetenskaplig studie i internationell personbeskattning med
fokus på skatteavtals- och EU-rättsliga problem” som utkom 2010
att några avgörande hinder inte finns för att stoppa
aktievinstutflyttningarna med stöd av en s.k exit- och
uppskovsbeskattning. Domstolen i Luxemburg har i olika mål (
Lasteyrie du Saillant, 2004 och det s.k. N-målet 2007) accepterat
att en medlemsstat får införa en sådan lagstiftning under
förutsättning att uppskovet inte förses med krav på att ställa
säkerhet samt att avdrag medges för eventuella förluster vid
avyttring av holdingbolagsaktierna. Flera medlemsstater i EU
(Frankrike, Nederländerna, Tyskland, Danmark och Norge) har infört
exitbestämmelser av det slag som just beskrivits. Ett införande i
intern svensk rätt av en exitbestämmelse påverkas inte heller av
skatteavtal eftersom tidpunkten för skattskyldighetens inträde äger
rum när aktieägaren fortfarande är skattemässigt bosatt i
Sverige.
Under
våren
2015 – fem år
efter Riksrevisionens rapport från 2010 avgav verket sin årliga
”Uppföljningsrapport” i vilken fastslogs att man vid
granskningen av vad som skett med det aktuella arbetet sedan 2010
kunnat konstatera att problemen med det aktuella skatteläckaget
”lämnats utan åtgärd”. Beskedet från finansdepartementet till
Riksrevisionen (enligt ett telefonsamtal i fotnot 57 i rapporten) var
att ”frågan fortfarande är under beredning och att det ännu är
en bra bit kvar till ett förslag givet frågans komplexitet”. Den
noggranna och skyndsamma uppföljning av frågan som utlovats fyra år
tidigare hade uteblivit.
Vid
fortsatta påstötningar från denne författare hos
finansdepartementet om vad som händer med den aktuella utredningen
har kortfattat endast meddelats att frågan om lagstiftning är under
fortsatt ”beredning” pga av föreliggande problem i frågan
huruvida en intern lagstiftning som ovan beskrivits står i
överensstämmelse med EG-rätten. I något meddelande sägs vidare
att problemen avser endast detaljer i lagstiftningen. Vid kontakt med
den företrädare för finansdepartementet som numera bedriver
beredningen( departementsrådet Johanna Bihaic) meddelades att under
pågående beredning kunde inte uppges vari själva problemen av
EU-natur består, ej heller hur lång ytterligare tid som behövs för
att slutföra lagstiftningen. En förfrågan riktad till Bihaic om
hur stor del av sin arbetstid hon ägnar frågan har lämnats
obesvarad. Om man söker ”beredningar finansdepartementet” på
finansdepartementets website får man 46 träffar, dock ingen som
behandlar beredningen aktievinstutflyttningar. Vid sökning på
internet av pågående arbete inom finansdepartementetunder får man
570 träffar utan någon referens till någon beredning av frågan
exitbeskattning. På en nyligen framställd förfrågan till
departementetschefen, finansminister Magdalena Andersson, uppges att
inget ytterligare finns att tillägga i ärendet.
Under hösten 2015 ingav jag en
skrivelse till skatteutskottet i syfte att informera dess medlemmar
om problematiken avseende aktievinstutflyttningarna. Två av
ledamöterna svarade att de aldrig hört talas om dessa upplägg och
att de avsåg att vidtaga åtgärder. Någon reaktion från detta
håll har emellertid därefter ej erfarits.
Den skatteflykt som sker genom de ovan
beskrivna aktievinstutflyttningarna uppgår, som ovan anförts till
miljardbelopp. Skatteuppläggen innebär upprättande av konstlade
holdingbolag m.m. representerar en aggressiv och osund
skatteplanering som är stötande för den allmänna rättskänslan.
Speciellt utmanande är att denna skatteflykt möjliggörs genom
utnyttjande av lättnadsregler i avtal för undvikande av
dubbelbeskattning och EU-lagstiftning, regleringar som är avsedda
för helt andra ändamål än att kringgå länders legitima
skatteanspråk.
Avslutning
Frågan om den internationella
skatteflykten står högt på den skattepolitiska dagordningen inom
både regering och riksdag. I en under våren avgiven promemoria från
finansdepartementet (2016-04-28) blåser Magdalena Andersson – för
vilken gång i ordningen är oklart - till strid med ett som det
framstår ambitiöst tiopunktsprogram mot framför allt
internationell skatteflykt. Flera av förslagen såsom ökat
informationsutbyte, global svartlistning av icke samarbetsvilliga
länder, information om verkliga ägare etc. är sådana som ältats
i åratal inom EU och OECD. Vidare presenteras idéer om att
informationsplikt för skatterådgivare, förstärkt arbete mot
momsbedrägeri och utvidgning av skattetilläggets avskräckande
effekter skall bli föremål för utredning. Samtliga förslag är
sådana om vilka man alltså skall fortsätta att prata. Om detta
arbete bedrivs på samma sätt som ovan beskrivits finns anledning
att vara mycket pessimistisk vad gäller den framtida kampen mot
skatteflykt.
Våra interna regleringar avseende
CFC-bolag och tioårsregeln utgör på sina områden specifika
interna instrument för att motverka sådan skatteflykt. Som
ovan visats är dock dessa regelverk helt otillräckliga för sina
syften. Detta har regering, riksdag och skatteverk sedan länge varit
medvetna om. När det gäller CFC
föreligger sedan snart sju år
en färdig lagtext och när det gäller tioårsregeln bereder man
ärendet sedan snart tio år
utan att vidtaga åtgärder. Vid förfrågningar härom lämnas
undanglidande och avvisande svar. I den promemoria som vår
finansminister lade fram i våras sägs inte ett ljud om den
skatteflykt som förekommer på dessa områden.
Alla våra opinionsbildare och
beslutsfattare utvecklar således en mycket högtravande och vältalig
retorik när man redovisar sina ambitioner att motverka
internationell skatteflykt. Det är upprörande hur falsk denna
retorik är i praktiken. Den skapar klyftor i samhället och ett
utbrett politikerförakt.
Stockholm i oktober 2016
peter.sundgren@gmail.com
070 4917670
1Egentligen
är uttrycket ”kapitalflykt”, som Gustaf Lindencrona använde i
sin doktorsavhandling 1972 ”Skatter och kapitalflykt”, bättre
eftersom i internationella sammanhang medför skatteflykten även
att kapitalet flyr ifrån Sverige ofta utan att återkomma.
2ICIJs
interaktiva databas omfattar 548 förhandsbesked, Själva besluten
är regelmässigt mycket kortfattade, angivande att man funnit
innehållet i ansökningen varit ”in compliance with current tax
legislation and administrative practise”. Normalt expedieras
besluten samma dag som ansökningen om förhandsbesked inkommit.
3
Av EU-rapporten framgår att ”Swedish tax analyst
Peter Sundgren has written a series of articles that provide insight
into IKEA's aggressive tax avoidance, and particularly the use of a
Dutch royalty conduit company
http://petersundgren.blogspot.se/search?q=ikea)”.
4Travesterande
en berömd kuplett av Hasse och Tage hade Jacob Johnsson frågat:
”Vad i helvete har ni för er på finansen efter tre!”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar