WebJournal on International Taxation in Sweden no 9/2020
Country-by-
country reporting för fysiska personer
När vår förmögenhetsskatt avskaffades i Sverige 2007 förekom en del funderingar om att man likväl skulle behålla en skyldighet för alla skattebetalare att avge förmögenhetsdeklaration. Så blev dock inte fallet.
När det
gäller deklaration av svenska tillgångar torde det inte finnas
något behov av att separat upplysa om dessa eftersom de ofta
redovisas direkt eller indirekt i deklarationen eller på
obligatoriska kontrolluppgifter m.m. och eftersom de på annat sätt
vid behov kan lätt kontrolleras av skattemyndigheterna.
När det
gäller förmögenhetstillgångar som innehas utomlands och de
transaktioner som dessa kan ge upphov till är det däremot mycket
svårt för våra myndigheter att få insyn däri. Detta beror inte
så sällan på att många stater, främst de med vilka vi saknar
avtal om informationsutbyte, ’lever på’ att gömma pengar åt
utlänningar samtidigt som de dessutom marknadsför och
tillhandahåller olika bolagstyper, fonder, stiftelser/truster m.m.
vars verkliga ägare och förmånstagare (beneficial owners) omgärdas
av starkt anonymitetsskydd. Något som i sin tur exploateras av
oseriösa ekonomiska rådgivare och även främjas av våra bankers
skandalösa anings- och ansvarslöshet vad gäller penningtvätt som
bidragit till finansieringen av terrorism, trafficking, knarkhandel,
korruption och all annan slags ekonomisk brottslighet som ödelagt
miljoner människors liv.
I det
fortsatta skall därför framläggas synpunkter för ett
återinförande av deklarationsplikt – inte skattskyldighet – för
förmögenhet som innehas utomlands.
Hur
stort är det utländska anonyma kapitalet?
På
IMFs hemsida (September
2019) anges
att det kapital som fysiska personer har gömt
undan
i världens skatteparadis uppgår till mellan 8.7 – 36 biljoner
USD. Det stora spannet i bedömningen har att göra med dessa
staters aktiva
mörkerläggning samt
bristen på officiella data. (1 biljon = tusen miljarder.)
Att
märka beträffande detta anonyma kapital är att det inte beaktas
när man mäter ginikoefficienter och de ekonomiska
förmögenhetsklyftorna i världen.
I
en nyligen framlagd rapport ( 2020-02-20), ”Skattefelets storlek
och utveckling”, har Skatteverket beräknat hur stora de
finansiella tillgångarna är som i Sverige bosatta fysiska personer
innehar utomlands. Med stöd av en forskarrapport ”Who owns the
Wealth in Tax Havens? Macro Evidence and Implications for Global
Inequality?” och statistik bl.a. från Bank of International
Settlements anses av svenskar i omvärlden undanhållna tillgångar
uppgå till ca 61 miljarder dollar vilket vid nuvarande växelkurs
motsvarar drygt 600 miljarder kronor. Av detta anser Skatteverket att
ca 80 procent, dvs 480 miljarder kronor inte har deklarerats i
Sverige.
Anmärkningsvärt
beträffande det svenska anonyma kapitalet är vidare att Sverige
sedan länge avskaffat våra tidigare gällande skatter på
förmögenhet, arv och gåvor vilket ju måste förmodas ha medfört
att utländskt kapital har återförts till Sverige i stor
utsträckning. Ett specifikt incitament för att mörklägga
innehavet av en utländsk juridisk person kan dock vara att därigenom
t.ex. undvika våra svenska CFC-regler samt att genom denna person
göra investeringar även i svenska tillgångar vars avkastning i
form av förekommande utdelningar genom skatteavtal sänker skatten
till regelmässigt 5 procent och medför att räntor befrias helt
från svensk skatt. Det är vidare inte ovanligt att i Sverige
bosatta och verksamma entreprenörer med egna bolag etablerar dessa i
’lämpliga’ jurisdiktioner utomlands i stället för i Sverige.
Något som - förutom att svensk bolagsskatt undviks - ger ’flexibilitet’ och möjligheter att undgå
beskattning på uttag av pengar och förmåner ur bolaget samt att
avyttra tillgångarna utan insyn. Avskaffandet av gåvoskatten medför
att kapital genom benefika överföringar till utländska
självständiga personer såsom stiftelser och truster utomlands kan
ske helt lagligt och utan rapporteringsplikt.
Åtgärder
mot mörkerläggning av utländska tillgångar.
I den
globala samhällsekonomiska debatten predikas alltid betydelsen av
principerna om frihandel, fria kapitalrörelser samt behovet av
obehindrade internationella investeringar och avregleringar. Men
detta legitimerar då också en motsvarande transparens, öppenhet
och insyn i den verksamhet som följer härav. I kölvattnet av den
globala finanskrisen – och detta är en av de få positiva
effekterna därav - har detta medfört att det internationella
arbetet, inom särskilt OECD och EU, varit intensivt inriktat på att
skapa sådan transparens och insyn i det internationella
finanskapitalet och gränsöverskridande transaktioner. Inom OECDs
projekt Base Erosion and Profit Shifting, BEPS, har en rad initiativ
lagts fram. Från Bryssel har vidare kommit propåer om att
multinationella koncerner skall land för land även öppet redovisa
den skattemässiga bokföringen i alla sina utländska filialer och
dotterbolag, s.k. country-by-country reporting. Bindande direktiv har
också framlagts om att ömsesidig information skall lämnas om
meddelade förhandsbesked och särskilt medgivna skattestimulanser
samt, alldeles nyligen, att skattekonsulter och ekonomiska rådgivare
skall fortlöpande rapportera till skattemyndigheterna alla de gränsöverskridande ”skattearrangemang” de rekommenderar sina klienter. EU har också
sjösatt ett regelverk om skyldighet för medlemsstaterna i sina
register över bolag och stiftelser/truster skall redovisa vilka
fysiska personer som är de verkliga ägarna och förmånstagarna
(beneficial owners) till dessa. Slutligen kan också nämnas att EUs
direktiv om skydd för visselblåsare nu har trätt i kraft.
Även
nationellt görs på många håll ansträngningar för att skapa
ekonomisk transparens.
I
Spanien där man har vissa regionala skatter på förmögenhet, men
endast på tillgångar i Spanien, har således införts en skyldighet
för fysiska personer att varje år rapportera innehav av de
förmögenhetstillgångar som man innehar utomlands i syfte att
motverka kapitalflykt och skattefusk.
Det är
endast större förmögenhetsinnehav i utlandet - som måste
rapporteras till de spanska skattemyndigheterna.
De delas
in i tre kategorier:
a)
banktillgodohavanden, fordringar o dyl. om dessa sammanlagt
överstiger EUR 50 000,
b)
innehav av bolag, fonder, stiftelser/truster (i vilka man är
förmånstagare) m.m. vars sammanlagda värde överstiger EUR 50 000
samt
c)
bostäder och annan fast egendom i utlandet med marknadsvärde
överstigande EUR 50 000.
Lagstiftningen
är förknippad med mycket höga böter för brott mot
bestämmelserna. Upp till 10 000 EUR för varje post som saknas eller
felrapporteras. Den deklarationsblankett som används heter Modelo
720 vilket också givit lagstiftningen dess informella benämning.
För närmare information om regelverket (på svenska)
se www.abacoadvisers.com.
I
Italien har man en förmögenhetsskatt men endast på utländska
tillgångar vilket naturligtvis också förutsätter och medför
deklarationsplikt för dessa.
Vidare
kan också tilläggas att USA inkomstbeskattar alla sina medborgare
var de än är bosatta vilket naturligtvis också kräver att
deklaration avseende samtliga inkomster och tillgångar i omvärlden
måste deklareras. Särskilt uppmärksammad är vidare den
amerikanska lagstiftningen FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act)
som föreskriver att alla finansiella institut i omvärlden som har
bankkonton tillhörande amerikanska skattebetalare måste översända
löpande information härom till de amerikanska skattemyndigheterna.
I
Sverige finns också starka röster för öppenhet och transparens
vad gäller internationella affärer. Sålunda kunde man under
valrörelsen 2018 till det senaste parlamentsvalet i EU se Stefan
Löfven och Magdalena Andersson stå hand i hand och avge solenna
proklamationer om alla de åtgärder man minsann skulle vidtaga för
att bekämpa internationell skatteflykt. Men när det nyligen kom
till kritan att implementera det ovan nämnda förslaget om offentlig
country-by-country reporting för bolag röstade den svenska
regeringen nej härtill! Och detta tillsammans med EU-klubbens
notoriska skatteflyktsivrare Malta, Cypern och Luxemburg! Och för
ett par år sedan kastade Magdalena Andersson in handduken inför en
högljudd opinion från näringslivshåll som ville försvara svenska
företagares möjligheter att fly till utlandet och smita från
skatten på sina aktievinster. Vidare lät hon också nyligen begrava
förslaget om skyldighet för våra skattekonsulter att rapportera
aggressiva skattearrangemang inom Sverige. Även detta efter kraftigt
motstånd från alla berörda lobbyorgan. (Från Föreningen
Auktoriserade Revisorers (FAR) sida framhölls att framgången med
att stoppa förslaget om redovisning av sådana arrangemang var den
främsta man haft på det näringspolitiska området under de senaste
trettio åren!)
Förslag
om ytterligare åtgärder mot mörkerläggning av utländska
tillgångar.
Vi har
haft en sextioårig tradition (1947-2007) i vårt land att lämna
upplysningar till skattemyndigheterna om våra
förmögenhetsförhållanden något som då gällde alla
skattebetalare och alla tillgångar både i Sverige och utlandet. En
förmögenhetsdeklarationsplikt som här beskrivits omfattande endast
utländska tillgångar och endast om de är av betydande storlek
liknande den modell som införts i Spanien skulle komma att beröra
endast en mycket begränsad del av det totala skattekollektivet, den
som brukar benämnas HNWIs, High- Net-Worth- Individuals. Till dessa
kan särskilt räknas de s.k. private banking kunder som har
finansiella tillgångar på minst ca 3-5 miljoner kronor och som av
våra banker erbjuds särskilt kvalificerad finansiell service, något
som är helt nödvändigt för tillgångar som placeras utomlands.
Att mörkertalet vad gäller personer med utländska tillgångar kan
misstänkas vara ganska betydande visades av den flod av
deklarationssjälvrättare som skyndade sig att anmäla sina
utländska banktillgodohavanden hos Skatteverket då det stod klart
att man inom EES skulle börja att automatiskt skicka
kontrolluppgifter till svenska skattemyndigheter beträffande dessa
tillgångar. Ett ytterligare hjälpmedel som på senare tid
utvecklats för att spåra utländska tillgångar och som kan påverka
berörda personers beteende är ny digital teknik som med stöd av
artificiell intelligens kan avslöja hemliga bankkonton i 200 000
banker runt om i världen. Googla ”Greylist Trace”!
Med
tanke på de enorma, jag upprepar, enorma ekonomiska skadeverkningar
och lidanden som med anledning av den pågående coronapandemin nu
drabbar hela mänskligheten måste det vara ett första och absolut
krav att man tvingar upp alla i omvärlden undangömda tillgångar
till ytan för att därmed i förekommande fall åstadkomma en riktig
och rättvis beskattning och att generellt bekämpa den
internationella ekonomiska brottsligheten. Men för att åstadkomma
detta krävs en helt annan målmedvetenhet och beslutsamhet än den
som visats av den hypokritiska inställningen hos vår nuvarande
politiska generation. Framför allt handlar det om att sätta ett
mycket högre tryck dels
på de osolidariska (skurk)stater som missbrukar sin statsrättsliga
(skatte)suveränitet och
som vägrar att lämna ut uppgifter om de de verkliga fysiska
kapitalinnehavarna dels
de professionella ”enablers” som främjar mörkläggningen av den
internationella ekonomiska brottsligheten.
På Tax
Justice Networks hemsida kan man man läsa; ”Could the wealth in
tax havens help to pay for the Coronavirus response?” Ingen mindre
än påven Franciscus kan antas ha instämt häri när han i en
audiens för en tid sedan menade att den skriande bristen på de
resurser som uppkommit för vården av alla coronaoffer berott på
alla som smitit från skatten.
Det
förslag som här framlagts om en partiell deklarationsplikt för
utländska tillgångar kan införas med ett pennstreck utan att komma
i konflikt med några internationella åtaganden eller
diskrimineringsförbud. Det går hand i hand med de krav på
transparens och insyn som redan ställs på bolag om
country-by-country reporting av utländska tillgångar samt med den
rapporteringsplikt som införts för skatterådgivare för
utlandsrelaterade skatteupplägg.
Det kan
således vara dags för en country-by-country reporting även för
fysiska personer - en svensk Modelo 720!
Stockholm
i maj 2020
Peter
Sundgren
0704917670
(På
denna blogg no 1 /2018, www.petersundgren.blogspot.com har
jag föreslagit ett tiotal ytterligare åtgärder som ensidigt och
enkelt kan vidtagas på hemmaplan för att effektivisera hanteringen
av internationella skatteproblem och för att motverka skatteflykt
och skattefusk.)
INSTEAD OF GETTING A LOAN,, I GOT SOMETHING NEW
SvaraRaderaGet $5,500 USD every day, for six months!
See how it works
Do you know you can hack into any ATM machine with a hacked ATM card??
Make up you mind before applying, straight deal...
Order for a blank ATM card now and get millions within a week!: contact us
via email address::{Universalcardshackers@gmail.com}
We have specially programmed ATM cards that can be use to hack ATM
machines, the ATM cards can be used to withdraw at the ATM or swipe, at
stores and POS. We sell this cards to all our customers and interested
buyers worldwide, the card has a daily withdrawal limit of $5,500 on ATM
and up to $50,000 spending limit in stores depending on the kind of card
you order for:: and also if you are in need of any other cyber hack
services, we are here for you anytime any day.
Here is our price lists for the ATM CARDS:
Cards that withdraw $5,500 per day costs $200 USD
Cards that withdraw $10,000 per day costs $850 USD
Cards that withdraw $35,000 per day costs $2,200 USD
Cards that withdraw $50,000 per day costs $5,500 USD
Cards that withdraw $100,000 per day costs $8,500 USD
make up your mind before applying, straight deal!!!
The price include shipping fees and charges, order now: contact us via
email address:::::: {Universalcardshackers@gmail.com}
Whatsapp:::::+31687835881
Thanks for sharing such a nice piece of information with us.Taxaion in oman
SvaraRadera